هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

در انتظار مجوز برای ترانه رضا صادقی

تکلیف ترانه عنوان‌بندی «قرنطینه» چیست؟
در انتظار مجوز برای ترانه رضا صادقی

«قرنطینه» با وجود اینکه نخستین فیلم بلند سینمایی «منوچهر هادی» است؛ اما اخبار پیرامونی آن در زمان تولید، این فیلم را در کانون توجه قرار داد. از تعویق افتادن فیلمبرداری فیلم به خاطر حضور «حمید گودرزی» در فیلم «تلافی» و بازی رضا عطاران و افسانه بایگان در این فیلم، آن هم در نقش‌هایی خاص.....

تکلیف ترانه عنوان‌بندی «قرنطینه» چیست؟
در انتظار مجوز برای ترانه رضا صادقی


سینمای ما - «قرنطینه» با وجود اینکه نخستین فیلم بلند سینمایی «منوچهر هادی» است؛ اما اخبار پیرامونی آن در زمان تولید، این فیلم را در کانون توجه قرار داد. از تعویق افتادن فیلمبرداری فیلم به خاطر حضور «حمید گودرزی» در فیلم «تلافی» و بازی رضا عطاران و افسانه بایگان در این فیلم، آن هم در نقش‌هایی خاص و اظهارنظر تصریح تهیه‌کننده مبنی بر موفقیت این بازیگران به خصوص عطاران در جشنواره فیلم فجر در صورت راهیابی فیلم به بخش مسابقه تا حضور بهروز افخمی به عنوان تدوینگر و مشاور کارگردان در این فیلم که کارگردانش سال‌ها قبل از هنرجویان افخمی در کارگاه فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری بوده، همه و همه موجب شد تا فیلم در زمان تولید معمولا در صدر اخبار تولیدات سینمایی قرار بگیرد و هرچند یکبار به این بهانه‌ها نامش مطرح شود. اما در آخرین روزهایی که فیلم برای جشنواره فجر آماده می‌شد، خبر حضور رضا صادقی به عنوان خواننده تیتراژ پایانی باز هم «قرنطینه» را مطرح کرد؛ اما همان زمان اعلام شد که اکران جشنواره این فیلم بدون صدای صادقی خواهد بود؛ چرا که به دلیل محدودیت زمانی امکان ضبط و ساخت ترانه وجود ندارد و این امکان برای اکران عمومی آن مهیا خواهد شد. با این اوصاف قرنطینه بدون صدای این خواننده در جشنواره و نمایش‌های ویژه حوزه هنری اکران شد. اینکه تهیه‌کننده و کارگران فیلم بعد از نمایش موفق اثرشان همچنان بر تصمیم خود مبنی بر استفاده از صدای رضا صادقی روی تیتراژ پایانی برای اکران عمومی مصّر هستند سئوالی است که محمد نشاط به آن اینگونه پاسخ می‌دهد: «من و منوچهر هادی دلمان می‌خواهد که این اتفاق بیفتد، چون انگار تیتراژ فیلم یک چیزی کم دارد، ولی ساخت ترانه پایانی توسط رضا صادقی منوط به دریافت مجوز است و مجوز ترانه هم زمانی ارائه می‌شود که پروانه نمایش عمومی فیلم‌ صادر شده باشد.»
پس از صدور پروانه نمایش عمومی 23 فیلم، شورای صدور پروانه نمایش تعداد دیگری از فیلم‌ها را هم در دستورکار خود قرار داده است که قرنطینه یکی از این فیلم‌هاست. اینکه پروانه نمایش فیلم چه زمانی صادر می‌شود نکته‌ای است که نشاط درباره آن می‌گوید: «قرار بر این بود که در جلسه روز سه‌شنبه بیست و دوم اسفند ماه فیلم قرنطینه دیده و پروانه نمایش آن صادر شود؛ ولی این امر به تعویق افتاد و اگر طی روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند ماه جلسه تشکیل نشود و فیلم‌ها مورد بازبینی قرار نگیرند، به احتمال صدور پروانه به سال آینده موکول خواهد شد و قاعدتا کارهای ساخت ترانه هم در سال جدید پیگیری می‌شود، البته رضا صادقی فیلمنامه فیلم را کامل خوانده و بخش‌هایی از فیلم را هم دیده و بر همین مبنا ترانه‌ای سروده که این ترانه را به من و منوچهر هادی ارائه داده، که کار بسیار جذابی هم هست، فقط باید مجوز آن را دریافت کنیم که بلافاصله کارهای ضبط و ساخت آن انجام شود.»
فیلمنامه قرنطینه توسط منوچهر هادی و سعید دولتخانی به شکل مشترک نوشته شده است، کسانی که فیلمنامه را پیش از تولید خوانده بودند، معتقد بودند که فضای فیلم بسیار تلخ است و همین نکته باعث می‌شود تا فیلم گیشه موفقی نداشته باشد. نکته‌ای که محمد نشاط آن را به طور کامل رد می‌کند و می‌گوید: «در همین اکران‌های محدودی که داشتیم فیلم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و حتی در سانس آخر نمایش فیلم در حوزه هنری بسیاری برای تماشای آن سرپا ایستادند و یا بر روی زمین نشستند. قبول دارم فیلم ما فیلم تلخی است، اما به راحتی می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند، همانطوری‌که «می‌خواهم زنده بمانم» ایرج قادری با وجود داستان تلخی که داشت مورد توجه قرار گرفت. این فیلم با توجه به داستان جذابش به راحتی مخاطب را با خود همراه می‌کند و معتقدم که اگر کار اکران خوبی داشته باشد صد درصد در جذب مخاطب موفق می‌شود.»
نشاط قصد داشت «قرنطینه» را برای اکران نوروز، آماده کند؛ اما تأخیر در صدور پروانه نمایش مانع از این امر شد. وی با وجود از دست دادن اکران نوروز بهترین زمان ممکن برای نمایش فیلم را ایام تابستان می‌داند: «درباره اکران نمی‌توان حرف زد، وضعیت آنقدر پیچیده است که نمی‌توان راجع به نمایش فیلم در زمانی خاصی از حالا صحبت کرد؛ چرا که شرایط اکران برای همه تهیه‌کننده‌ها یکسان نیست. ولی در هر حال امیدوارم با توجه به اینکه اکران نوروزی را از دست دادیم، بتوانیم این فیلم در ایام تابستان اکران کنیم.»
فیلم قرنطینه که در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر در بخش مهمان به نمایش درآمد، برای اکران جشنواره‌ای خود با یک مورد اصلاحیه روبه‌رو شد که به گفته نشاط این اصلاحیه لطمه‌ای به ساختار فیلم نزده است.
منبع: همشهری امارات عربی متحده
حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، افسانه بایگان، رضا رویگری، شهره سلطانی همراه با رضا عطاران و خاطره حاتمی در فیلم قرنطینه به ایفای نقش پرداخته‌اند. آنها در این فیلم روایتگر قصه‌ای آشنا هستند. عشق پسری پولدار به دختری از طبقه فرودست جامعه. این فیلم همچنین سومین همکاری ضیغمی و گودرزی پس از فیلم‌های گناه من و تلافی محسوب می‌شود.


منبع خبر : همشهری امارت عربی متحده
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد