هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

هنرکده

رویدادهای فرهنگی وهنری

کیارستمی: از 10 سالگی با سعدی آشنا شدم

عباس کیارستمی با بیان اینکه از 10 سالگی با سعدی آشنا بوده است، گفت: تقطیع غزلیات سعدی و حافظ کار تازه‌ای نبوده و این عمل از برنامه‌ «گل‌های رادیو» در سن 10 سالگی من هم انجام شد..

ذکر جمیل سعدی/1

کیارستمی: از 10 سالگی با سعدی آشنا شدم

خبرگزاری فارس: عباس کیارستمی با بیان اینکه از 10 سالگی با سعدی آشنا بوده است، گفت: تقطیع غزلیات سعدی و حافظ کار تازه‌ای نبوده و این عمل از برنامه‌ «گل‌های رادیو» در سن 10 سالگی من هم انجام شد.

به گزارش خبرنگار ادبی فارس، عباس کیارستمی فیلمساز در مراسم «در ستایش سعدی» که عصر امروز در شهر کتاب مرکزی به مناسبت یکم اردیبهشت یاد روز سعدی برگزار شد، بیان داشت: انتخاب من از آثار سعدی و حافظ بر این اساس بود که مصرع‌های ابیاتی را که سرشار از مفهوم باشند و با بیت و یا مصرع قبل و بعد هم ارتباط معنایی نداشته باشند پیدا کرده و به صورت مقطع بنوسیم تا کمی از با آهنگ ادا کردن آن نیز کاسته شود.
کیارستمی یکی از مشکلات امروز در خواندن اشعار پارسی را «تکیه کردن بر‌آهنگ شعر» دانست و تصریح کرد: اگر ما بیش از حد روی آهنگ تکیه کنیم از معانی باز می‌مانیم.
من در تقطیع این ابیات یا مصرع‌ها سعی کردم تا فاصله‌ها کاملا رعایت شود و بدخوانی ایجاد نکند.

 


این فیلم‌ساز تاکید کرد: بر روی این آثار نقدهای مثبت و منفی بوده است، بخصوص برخورد جوانان متفاوت بود و نقدها و نظرات مخالف و موافقی را در مطبوعات شاهد بودیم.
وی ادامه داد: من با این کار سعی کردم که برقراری ارتباط و الگوپذیری از کار این شاعران را راحت‌تر کنم. برای مثال من همیشه به فرزندان خود می‌گفتم که به این کتاب‌ها رجوع کنید تا دریچه‌ای که جدید از دنیای جدید به رویتان گشوده شود و آن‌ها هم در پاسخ من می‌گفتند شما هم سر در دریچه اینترنت کن تا دنیای جدیدی را پیش رو ببینی!
کیارستمی، سعدی را اولین شاعری خواند که با آن در سن 10 سالگی ارتباط برقرار کرده و ادامه داد:‌ بجز حافظ و سعدی تلاش‌هایی هم روی دیوان خاقانی انجام دادم که چیزی دست نداد و اکنون هم مشغول بررسی دیوان شمس هستم. بعضی اوقات می‌‌بینم که یک مصرع یا بیت کار یک مقاله طویل را انجام می‌دهد.
این کارگردان بیان داشت: می‌دانم که این کار مخالفین زیادی دارد و اما در نظر داشته باشند که من در حوزه ادبیات کار نکرده‌ام و مدعی هم نیستم. من نه چیزی از آثار نقد کردم، نه حذف کردم، بلکه فقط انتخاب کردم. در نظر من این مصرع‌ها گاهی مخابره را راحت‌تر می‌کند.
وی در ادامه در پاسخ به این که آیا می‌شود در سینما از شعر بهره برد گفت: در سینما این کار بسیار خطرناک است که از شعر به صورت خام استفاده شود. اما می‌توان از خواندن و تاثیر آن‌ها در دیالوگ نویسی استفاده کرد. اگر از شعر استفاده کنیم سینماگران می‌گویند که فیلم شاعرانه ساختیم. باز هم تاکید می‌کنم که از عاشقانه‌های سعدی می‌توان به بهترین نحو در دیالوگ‌نویسی استفاده کرد.
عباس کیارستمی اشعار حافظ و سعدی را به صورت تقطیع مصراعی را به گزینش خود چاپ و منتشر کرده است.
این مراسم عصر امروز با حضور عزت‌الله فولادوند، حسین معصومی همدانی،‌عباس کیارستمی، ابراهیمی دینانی، احمد سمیعی، طهمورث ساجدی و احمد جلالی برگزار شد.
عباس کیارستمی در این مراسم به عنوان مستمع شرکت کرده بود که با تقاضای دست‌اندرکاران برنامه به سخنرانی پرداخت.

کتاب «سعدی از دست خویشتن فریاد»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد